Dzień: 12 listopada 2020

Jakie są zalety zdrowotne i smakowe kaszy gryczanej?

Jakie są zalety zdrowotne i smakowe kaszy gryczanej?

Kasza gryczana to rodzaj kaszy, który ze względu na swoje właściwości i wartości kaloryczne zasługuje na coś więcej aniżeli tylko skromny dodatek do dania głównego. Gryka obniża poziom cholesterolu, reguluje ciśnienie krwi i ma ewentualne działanie przeciwnowotworowe.

Jaka jest historia gryki?

Kasza gryczana (hreczana) to kasze, których właściwości i wartości kaloryczne wiadome są od dawna. Hunowie znali kaszę gryczaną, ale jako koczownicy nie wprowadzili jej uprawy do Europy. Gryka w Europie Środkowej znana była już w okresie neolitu.

Jakie ma właściwości zdrowotne?

Gryka jest doskonałym źródłem białka, zawiera od 10 do 16 proc. (im cieplejszy klimat, tym bardziej). Jest białkiem prędzej przyswajalnym aniżeli ze zbóż, ma analogiczną wartość jak białko roślin strączkowych. Ponadto, kasza gryczana jest arcybogata w unikalne aminokwasy egzogeniczne, w szczególności lizynę, której nasz organizm sam nie produkuje. Lizyna jest konieczna m.in. do budowy białek, szczególnie mięśni i kości. Wpływa pozytywnie na stan psychiczny. Naukowcy oszacowali, że spożycie 100 g kaszy gryczanej pokrywa codzienne zapotrzebowanie na niezbędne aminokwasy. Kasza gryczana jest bezglutenowa. Dlatego osoby z celiakią lub nietolerancją glutenu mogą ją stosować bez obaw. Gryka jest nadziana w błonnik trawienny, przy zawartości frakcji rozpuszczalnej 3-7%, a nierozpuszczalnej 2-3%. Nierozpuszczalna frakcja błonnika stymuluje perystaltykę jelit.

Składniki kaszy gryczanej

Kasza gryczana z BEE ma pokaźne wartości pożywne. 100 g gotowanej kaszy posiada: wartość kaloryczna 92 kcal,

  • białko 3.38 g,
  • tłuszcze 0.62 g,
  • węglowodany 19.94 g,
  • błonnik 2.7 g,
  • minerały (wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk),
  • witaminy (tiamina, ryboflawina, niacyna, B6, foliany, E, K).

Jak ugotować kaszę gryczaną?

Najłatwiej jest wrzucić do wrzącej wody perforowaną torebkę foliową z porcją kaszy gryczanej i odczekać 15–20 minut. Jednak rzetelni smakosze unikają gotowania kasz łącznie z folią, preferując odwieczny sposób. Do gotowania wybierz dosyć płaski rondel z grubym dnem, o pojemności dwukrotnie zwiększonej niż kasze plus woda. Wybrane ziarna wsypujemy do osolonej wrzącej wody w proporcji: 2 szklanki wody na szklankę kaszy. Następnie należy ją doprowadzić do wrzenia, gotować na wolnym ogniu pod przykryciem, aż ziarna wchłoną wodę. W dalszej kolejności, rondel należy przenieść w ciepłe miejsce, aby kasza napęczniała pod wpływem wody. Można ten specyfik także ugotować w bulionie, bulionie grzybowym lub w mleku.

Zdjęcie utworzone przez KamranAydinov - pl.freepik.com